17-1-2012: Lefkosa en Girne

Vanochtend om 8:30 monter aan het ontbijt, dat in de vorm van een buffet gepresenteerd wordt. Je kunt kiezen uit 3 soorten (geiten)kaas, 2 soorten worst, groene en zwarte olijven, tomaat, komkommer, gebakken eieren, gekookte eieren, scrambled eggs, diverse serials, brood, cake, yoghurt, jam, met kaas gevuld bladerdeeg, gebakken aardappeltjes, 2 soorten sap, koffie en thee. Wij laten het ons goed smaken.

Na het ontbijt gaan we even een stukje lopen om de tijd te doden, want de huurauto wordt pas om 10:00 uur bij het hotel afgeleverd. De omgeving is de ene keer betoverend en de andere keer is het een enorme troep. Alles was niet gebruikt wordt, blijft gewoon op straat staan. Het zonnetje laat zich af en toe zien, maar het is niet echt warm.

Om 10:00 uur zijn we terug bij het hotel, maar ja in Zuid Europa, en daar reken ik Cyprus voor het gemak ook maar even onder, kijkt men niet op een minuutje. Om 10:35 uur komt de vertegenwoordiger dan eindelijk opdagen. Hij heeft een overjarig model Ford Focus bij zich. De auto wordt geleverd met een hoeveelheid brandstof en mag leeg worden ingeleverd. Na het afhandelen van de administratie, volgt een controle van de auto; die blijkt vol met deukjes en krassen te zitten, maar dat maakt allemaal niet uit! Ze rijden in Cyprus, als gevolg van de Engelse kolonialisatie, nog steeds links en dat betekent dat de auto het stuur rechts heeft zitten.

Na even op het parkeerterrein van het hotel een rondje gereden te hebben, gaan we op weg naar Lefkosa. Het schakelen met je linker hand, vergt enige gewenning, maar gaat eigen vrij snel, al goed. Onderweg wisselen zonneschijn en regen zich in rap tempo af en dat resulteert in een fantastische regenboog, die in het echt nog veel mooier was dan op deze foto.

Aangekomen in Lefkosa, zien we eigenlijk alleen maar een grauwe stad met veel verkeer en we besluiten niet te stoppen, maar door te rijden naar Girne, waar we de haven willen gaan bezoeken. Na enig gezoek –wegwijzer, wegen met nummers ed. zijn er niet op Noord Cyprus- komen we uiteindelijk bij de haven, waar we de auto parkeren op een groot, bijna verlaten parkeerplaats. We lopen richting de haven, maar ondertussen is de zon weg en waait het pittig. We passeren een zeer luxe zwembad, dat met een soort luxaflex van al te nieuwsgierige ogen, kan worden afgesloten.

We vervolgen onze weg en komen dan bij de prachtige haven, waar ook een 0ude vesting is, die bezichtigd kan worden.

Ondertussen hebben we wel trek gekregen, maar het is te koud om buiten te kunnen eten, dus zoeken we iets wat er gezellig uit ziet en dat vinden we uiteindelijk in de Harbour Inn, waar we een prachtig uitzicht hebben over de haven.

Wij bestellen een lekkere fles Turkse Yakut, een heerlijke rode wijn en we nemen vervolgens een 4-gangen menu, dat 39,- TL (Turkse Lira) kost, omgerekend ongeveer 16,- Euro. Het menu bestaat uit een voorgerecht, een hoofdgerecht  en dessert naar keuze en tot slot koffie met brandy. Wij kiezen  voor een typische Cypriotisch (voor)gerecht, mezze, bestaande uit 9 koude en 3 warme gerechten.

Marijke heeft daarna gekozen voor lamsvlees en ik voor Beef Stroganoff.

Als dessert kiezen we voor de huisgemaakte cheesecake met koffie en die smaakt verrukkelijk. De brandy slaan we, na de fles wijn, maar even af.

In Girne kopen we nog 2 flessen Yakut en een fles wodka, om op de kamer een borreltje te kunnen drinken.

Op de terugweg lopen we tegen het probleem aan dat er geen bewegwijzering is en dat de avond binnen 10 minuten valt, waarbij het ook echt gelijk donker is. De wegen zijn niet verlicht en dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op. Uiteindelijk bereiken we, nadat een vriendelijke Turks Cyprioot ons de juiste  richting heeft gewezen, ons hotel; we zijn allebei bekaf.

Uiteindelijk drinken we lekker een borreltje op de hotelkamer, maar wij hebben allebei geen zin meer in eten. We drinken op de kamer lekker een kopje koffie en kijken samen op de laptop een Belgische crimi en daarna een aflevering van The Big Bang Theorie en uiteindelijk gaan we om middernacht slapen.

Advertentie
Dit bericht werd geplaatst in Dag 1 en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op 17-1-2012: Lefkosa en Girne

1. Paula zegt:

Oh, ik zie het al, dat worden veel eetfoto’s 🙂 Wat ziet dat er allemaal lekker uit en kan me voorstellen dat het avondeten overgeslagen is.
    Wel eng zeg om in het donker terug te rijden en er niets aangegeven wordt, ik denk dat wij helemaal de verkeerde kant uitgereden zouden zijn en pas in de morgen aan zouden komen.
    Wel even wennen dat ze daar links rijden, ook daar wist ik niets van. Vooral het aan de “verkeerde kant” schakelen lijkt me lastig.
    Prachtige foto’s, vooral die regenboog is super.
    Veel plezier maar weer,
    Gr. Paula

2. Jeannine en Ben zegt:

Mooie foto’s

3. Reny zegt:

Leuk verslag en mooie foto’s. Dat eten zag er prima uit 🙂
    Ik ga voor jullie duimen dat het vandaag/morgen niet regent.